18 مه 2023- محققان کانادایی، نقش جدیدی را برای ویتامین K و فرآیند گاما کربوکسیلاسیون در سلول‌های بتا و نقش محافظتی بالقوه آن‌ها در دیابت شناسایی کرده‌اند و برای اولین بار در 15 سال تحقیقات بنیادی به این نتایج مهم دست یافتند.

کشف دانشمندان دانشگاه مونترال و مؤسسه تحقیقات بالینی مونترال،یک پیشرفت خوشایند در درک مکانیسم های زمینه ساز دیابت است، بیماری که از هر 11 نفر در سراسر جهان یک نفر را مبتلا می کند و هیچ درمانی ندارد.

این مطالعه که در 11 می درCell Reports منتشر شد، حداقل تا حدی توضیح می‌دهد که چگونه ویتامینK به پیشگیری از دیابت کمک می ‌کند و می‌تواند به کاربردهای درمانی جدید برای دیابت نوع 2 منجر شود.

ویتامینK ، یک ریز مغذی است که به دلیل نقشش در لخته شدن خون- به ویژه در گاما کربوکسیلاسیون، یک واکنش آنزیمی ضروری برای این فرآیند- شناخته شده است. چندین سال است که گمان می رود این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است عملکردهای دیگری نیز داشته باشند.

چندین مطالعه نشان می دهد که بین کاهش مصرف ویتامینK و افزایش خطر ابتلا به دیابت ارتباطی وجود دارد. با این حال، مکانیسم‌های بیولوژیکی که توسط آن ویتامینK در برابر دیابت از افراد محافظت می‌کند، تاکنون به صورت یک راز باقی مانده اند.

آنزیم ها در مقادیر زیاد

در این مطالعه دکتر ماتیو فرون، استادیار پژوهشی پزشکی درUdeM و تیمش در مؤسسه تحقیقات بالینی مونترالابتدا توانستند تعیین کنند که آنزیم های دخیل در گاما کربوکسیلاسیون و بنابراین در استفاده از ویتامینK در مقادیر زیادی در سلول های بتای پانکراس وجود دارند. سلولهای بتا همان سلول هایی هستند که انسولین گرانبهایی را تولید می کنند که سطح قند خون را کنترل می کند.

دکتر فرون، محقق پیشرو در زیست شناسی مولکولی، گفت: معلوم است که دیابت به دلیل کاهش تعداد سلول های بتا یا ناتوانی آن ها در تولید انسولین کافی ایجاد می شود، از این رو علاقه ی ما به این یافته ی جدید، بسیار زیاد است. برای روشن شدن مکانیسم سلولی عملکرد ویتامینK در حفظ سلول‌های بتا، تعیین اینکه کدام پروتئین توسط گاما کربوکسیلاسیون در این سلول‌ها هدف قرار می گیرد، ضروری بود.

جولی لاکومب محقق این مطالعه در آزمایشگاه دکتر فرون، گفت: ما توانستیم یک پروتئین گاما کربوکسیله شده ی جدید به نامERGP را شناسایی کنیم. مطالعه ی ما نشان داد که این پروتئین نقش مهمی در حفظ سطوح فیزیولوژیکی کلسیم در سلول های بتا به منظور جلوگیری از اختلال ترشح انسولین ایفا می کند. در نهایت، ما نشان دادیم که وجود ویتامینK از طریق گاما کربوکسیلاسیون، برای این که ERGPنقش خود را ایفا کند، ضروری است.

این اولین بار در 15 سال گذشته است که یک پروتئین جدید وابسته به ویتامینK شناسایی شده است که زمینه جدیدی از تحقیقات را در مورد دیابت باز می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-reveals-vitamin-diabetes.html